Autostrady stanowią główne drogowe arterie komunikacyjne, także w Polsce. Obecnie do dyspozycji polskich kierowców jest 1 849,2 km autostrad, które umożliwiają najszybsze i najsprawniejsze poruszanie się autem po kraju.
BEZPŁATE AUTOSTRADY W POLSCE
Sieć dróg | Długość |
---|---|
Autostrady (A) | 1 849,2 km |
Drogi ekspresowe (S) | 3 266,4 km |
Drogi krajowe (DK) | 19 460 km |
Autostrady stanowią drogi w Polsce o najwyższej klasie. Z drugiej strony, jako że są najdroższe w budowie to jest ich najmniej w porównaniu do innych kategorii dróg.
POLSKIE AUTOSTRADY DZIŚ
Polska ma obecnie wybudowanych 6 autostrad i 1 przygotowywaną w najbliższym czasie do budowy.
Autostrady | Długość | Ukończenie |
---|---|---|
-wybudowane: | ||
A1 | 584 km | 100% |
A2 | 523,6 km | 79% |
A4 | 667 km | 100% |
A6 | 29 km | 100% |
A8 | 22,7 km | 100% |
A18 | 76,8 km | 100% |
-do budowy: | ||
A50 | 100 km | 0% |
Autostrada A1, zwana także Autostradą Bursztynową, to główna drogowa arteria północ – południe w Polsce. A1 łączy Trójmiasto, Toruń, Włocławek, Łódź, Górny Śląsk. Kończy się na granicy z Czechami (CZ).
Autostrada A2 i Autostrada A4, to dwie główne polskie arterie wschód-zachód.
Autostrada A2, zwana także Autostradą Wolności, przebiega przez środkową Polskę. Zaczyna się na granicy Niemiec (DE) w Świecku i dalej prowadzi przez Poznań, Konin, Łódź, Warszawę dalej za wschód, w kierunku granicy z Białorusią (BY). We wschodniej Polsce w budowie znajduje się brakujące 100,83 km tej arterii.
Przebiegająca przez południową Polskę Autostrada A4 to najdłuższa autostrada w Polsce. Zaczyna się na granicy Niemcami (DE) koło Zgorzelca i przebiega przez Wrocław, Opole, Górny Śląsk, Kraków, Rzeszów prowadząc do przejścia granicznego z Ukrainą (UA).
Reszta to „krótkie” autostrady.
Autostrada A6 to obwodnica Szczecina. Liczy 29 km i łączy Szczecin z granicą Niemiec (DE) w Kołbaskowie.
Autostrada A8 to obwodnica Wrocławia. Liczy tyko 22,4 km. A8 to najkrótsza autostrada w Polsce.
Autostrada A18 to 76,8 km odgałęzienie Autostrady A4 w kierunku Berlina. To najnowsza polska autostrada. Przebudowa drogi krajowej nr 18 do standardu autostrady zakończyła się w 2023 roku.
Wszystkie powyższe autostrady w Polsce, oprócz Autostrady A2, są ukończone w 100 %.
Nową planowaną autostradą w Polsce jest Autostrada A50. Ma ona liczyć około 100 km długości i łączyć ma planowany Centralny Port Komunikacyjny (CPK), ogólnokrajowy lotniczo-kolejowy hub przesiadkowy dla Polski, z Warszawą. Dokładniej A50 stanowić ma południowy odcinek nowej Obwodnicy Aglomeracji Warszawskiej. A50 została dopisana do budowy w 2019 roku.
PŁATE ODCINKI NA AUTOSTRADACH W POLSCE
Zarządcą większości odcinków autostrad w Polsce jest państwowa Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad, w skrócie GDDKiA. Obecnie nie pobiera ona opłat od lekkich pojazdów (osobówek, motocykli itp). Jednakże niektóre odcinki polskich autostrad mają innych, prywatnych zarządców (koncesjonariuszy), którzy wyłożyli swój kapitał na budowę. Dlatego są płatne.
Poniżej cennik za przejazd osobówką przez płatne odcinki autostrad w Polsce.
Autostrada | Odcinek płatny | Długość | Cena | Koncesjonariusz | Koncesja |
---|---|---|---|---|---|
A1 | Gdańsk – Toruń | 152 km | 0 zł w 2024 roku (inaczej 29,9 zł) | Gdańsk Transport Company (AmberOne) | 2004-2039 |
A2 | (DE) Świecko – Konin | 255 km | 108 zł | Autostrada Wielkopolska | 2008-2037 |
A4 | Katowice – Kraków | 61 km | 15 zł | Stalexport Autostrada Małopolska | 1997-2027 |
A6 | brak | 0 zł | |||
A8 | brak | 0 zł | |||
A18 | brak | 0 zł |
Za przejazd płatnym odcinkiem płacić można na bramkach poboru opłat ręcznie (gotówką lub kartą u kasjera lub w automacie) lub wykorzystując automatyczny system płatności oparty m. in. na odczytywaniu lokalizacji pojazdu lub numerów rejestracyjnych przez zainstalowane kamery. Można także przez Internet lub mobilne aplikacje w telefonie.
AUTOSTRADY A ESKPRESÓWKI
W Polskich realiach nadmiaru przepisów autostradom niewiele ustępują drogi ekspresowe, które są do nich podobne. Co najważniejsze ekspresówki, zwane także eskami (S), są dla lekkich pojazdów całkowicie bezpłatne. A jest ich w Polsce niemal 2 razy więcej niż autostrad.
Różnice | Autostrada (A) | Droga ekspresowa (S) |
---|---|---|
Jezdnie | 2 | 1 lub 2 |
Pasy ruchu | szersze | węższe |
Skrzyżowania | wielopoziomowe | wielopoziomowe lub wyjątkowo jednopoziomowe |
Węzły | rzadsze | częstsze |
Prędkość | 140 km/h | 120 km/h |
W sumie obecnie łączna długość autostrad (1,8 tys. km) i ekspresówek (3,2 tys. km), czyli dróg szybkiego ruchu, w Polsce wynosi już ponad 5 tys. km.
Aktualne dane o sieci dróg w Polsce na rządowej stronie GOV:
Stan budowy autostrad i ekspresówek w Polsce można także podglądać w Internecie, na aktualizowanej rządowej mapie internetowej:
Obecne plany na najbliższe lata to 2,1 tys. km autostrad i 6 tys. km ekspresówek w Polsce. Czyli razem ponad 8 tys. km dróg szybkiego ruchu.
PIERWSZA POLSKA AUTOSTRADA
Mało osób wie, że pierwsza polska autostrada budowana była jeszcze przez II wojną światową.
W latach 1936–1939 wybudowano 28 km odcinek tej betonowej autostrady nr 5 Gdynia – Warszawa. Powstał on na Kociewiu, między miejscowościami Warlubie – Osiek (dziś to droga wojewódzka nr 214).
Pierwszą polską autostradę zaprojektował inż. Piero Puricelli, budowniczy autostrad we Włoszech. Co ciekawie równolegle zajmował się on eksterytorialną niemiecką autostradą Berlin-Królewiec przez Polskę (tzw. korytarz polski). Była ona jednym z powodów wybuchu drugiego światowego konfliktu w 1939 roku.
ALKOMAT DLA AUTOSTRADOWEGO KIEROWCY
Autostrady raczej nie kojarzą się nam z kontrolą trzeźwości przez policję. Nic bardziej mylnego. Obok „zwykłych” dróg policjanci drogówki ustanawiają punkty kontroli trzeźwości także na autostradach – np. na bramkach. Korzystają oni często z tzw. „żółtej pałki” marki PROMILER – charakterystycznego żółtego alkomatu przesiewowego podtykanego pod usta kierowcy.
Odpowiedzialny kierowca, szczególnie wybierający się w podróż w dalszą autostradową trasę, może polegać także na własnym alkomacie osobistym. Kieszonkowy alkomat kupić można także z logo PROMILER-a.
Dodatkowo na niektórych stacjach paliw przy autostradach spotkać można alkomaty stacjonarne PROMILER. Stanowią one najczęściej prywatną inicjatywę właścicieli stacji i korzystanie z nich jest odpłatne.
Przed ruszeniem w drogę warto także sprawdzić, czy czarnego alkomatu stacjonarnego PROMILER-a nie ma w komisariatach w miastach, przez które przebiegają autostrady. Korzystanie z takiego publicznego alkomatu jest bezpłatne i najczęściej całodobowe.